perjantai 9. kesäkuuta 2017

Something new

Hippie Burgeri 9 euroa, Avot Sie


Ajattelin tehdä ruokaan liittyvän postauksen, koska ruoka on miulle ollut pitkään sellainen mörkö et yritän tehdä siitä pikkuhiljaa ystävän.

Oon aina ollut todella nirso jo lapsesta asti. Isoveljeni on kertonut, että jo pienenä sanoin et mie söin hernekeittoa jos siitä otettiin herneet pois ja grillimakkarasta piti ottaa kuori pois grillauksen jälkeen, kun pelkäsin sen olevan sellaista sitkeää. Jossain vaiheessa en pystynyt syömään enää hedelmiä ja tätä ollaan äidin kanssa mietitty, että mitä tapahtui ja milloin. Vuosien varrella toki sitten kynnys testata eri hedelmiä on noussut, sillä aina kun olen testannut edes pienen palan omenaa tms niin olen oksentanut sen.

Yläasteella kokeilin ensimmäisen kerran kasvissyöntiä, mutta ei se oikein onnistunut kun olin sitten niin nirso etten syönyt kuin jotain pikanuudeleita ja ranskiksia kun en tykännyt kasviksistakaan. Sieltä sitten lähti jo se, että automaattisesti olin jo "vieroittanut" itseni esim pihveistä. En muista, että oisin koskaan ollut mikään suuri lihansyöjä. Yläasteella opetin itseni myös pois makeista herkuista. Jotenkin sitä kai heräsi et ei ollut ihan tervettä vetää yhtä fazerin sinistä kerralla.

Oon aina yrittänyt löytää itselleni sopivan ruokavalion. Nyt vihdoin ja viimein on alkanut tuntumaan siltä, että terveydellisesti se oikea ratkaisu on kasvisruoka ja kalaa/ kanaa joskus. Ihan vaan, koska olin monesti huomannut, että syötyäni jotain rasvaisempaa tai sitten possua/ nautaa niin vatsaan alkoi herkästi koskemaan. Oon aina ollut porukasta se, joka syö vähiten kun en vaan jaksa isoja annoksia. Kasvisruoka on tehnyt sen, että miekään en oo enää se porukan pieni ruokaisin.

Mie oon kiitollinen, että kasvisruoka alkoi nostamaan uuden sivun ruokateollisuudessa. Miullakin madaltui kynnys kokeilla härkistä, mustapapupihvejä, kikherneitä jne. Nyt teen sujuvasti jo itse omat falafelit, hummukset, mustapapupyörykät :) Maitotuotteita käytän aika vähän, joten en koe mitään tarvetta alkaa ostamaan vegaanista juustoa ihan vain koska halusin vaan vähentää lihansyöntijä ja lisätä kasviksia.

Miun vatsa on voinut oikeasti paremmin. Vihdoin myös mie voin ottaa grillillä ruokaa, kun saatavilla on falafelia ja esimerkiksi Avot Sie:stä (Avot Sie:n menu) saa täysin vegaanisia ruokia. Suosittelen paikkaa suuresti. Lähiruokaa rakkaudella <3

Tänään ruokana on falafelia ja coucousta jugurttikastikkeen kera. Toki vielä siihen kylkiäisiksi parsakaalia ja kurkkua. Iltapalaksi kaalisoijapiirakkaa.

Tämmöstä. Voisin joku kerta laitella kuvia noista miun tekemistä ruuista ja laittaa vielä reseptä kylkeen. Ovat nimittäin sekä maukkaita, että edullisia ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti